9 فوریه 2024- آخرین شواهد نشان می دهد که مادران وگان در مقایسه با کسانی که در دوران بارداری خود گوشت می خورند، در آینده پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند.

تحقیقات جدید انجام شده توسط دانشگاه کپنهاگ همچنین نشان داد که وزن نوزادان تازه متولد شده در صورتی که مادرانشان از یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان پیروی می کردند، 240 گرم کمتر بود.

این مطالعه گزارش داد که سبک زندگی وگان عمدتاً توسط زنانی با سن بالاتر اتخاذ می‌شود و مادران با سن بالاتردر معرض خطر بیشتر مشکلات سلامتی هستند که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند.

در طول این کارآزمایی، تیمی از دانشگاهیان نتایج سلامتی حدود 66000 زن باردار را ارزیابی کردند.از هر یک از شرکت‌کنندگان در مورد مصرف غذا و مکمل‌ها در زمانی که به مرز 25 هفتگی در بارداری رسیدند، سؤال شد.

آنها سپس به گروه‌های مختلفی تقسیم شدند - همه چیزخواران (65872 نفر)، که از هیچ فرآورده‌های گوشتی اجتناب نمی‌کردند، و مصرف‌کنندگان ماهی و مرغ (666 نفر)، که گوشت قرمز نمی‌خورند، و همچنین گیاه‌خواران (183 نفر) و افراد وگان(18 نفر).

محققان دریافتند که مادران وگان سبک ترین نوزادان را بدنیا می آورند، در حالی که نوزادان مادران گیاهخوار 34 گرم وزن بیشتری نسبت به همه چیزخواران داشتند.علاوه بر این، زنان وگان تقریباً 5.2 روز بیشتر از زنانی که محصولات حیوانی می‌خوردند، باردار بودند.

از 18 مادر وگان مورد مطالعه، دو نفر به پره اکلامپسی مبتلا شدند(11.1درصد). این در حالی است که از 65872 مادری که گوشت می خورند، 1680 مادر دچار این عارضه ی بارداری شده بودند( 2.5 درصد).

پره اکلامپسی وضعیتی است که باعث افزایش فشار خون در دوران بارداری و بعد از زایمان می شود. اگر درمان نشود، این وضعیت می تواند عواقبی جدی داشته باشد.داده ها نشان می دهد که تقریباً پنج درصد از بارداری ها در بریتانیا و ایالات متحده تحت تأثیر پره اکلامپسی قرار دارند.

نتایج این مطالعه نشان داد که زنان وگان 33 گرم پروتئین کمتری در مقایسه با زنان همه چیزخوار مصرف می کنند.علاوه بر این، این تحقیق نشان داد که مصرف ویتامینB12 در میان همه چیزخواران چهار برابر بیشتر از افراد وگان است.ویتامینB12 عمدتاً در پنیر، ماهی و گوشت یافت می‌شود - همه محصولاتی که برای مصرف در رژیم غذایی گیاهی مناسب نیستند.

نویسندگان نوشتند: یافته‌های ما با توجه به تعداد کم مادران وگان‌ در معرض تردید بود.با این حال اندازه نمونه هنوز برای تشخیص تفاوت‌های معنی‌دار در پیامدهای تولد مستمر کافی بود.

آنها افزودند: "وزن کمتر حدود 240 گرمی هنگام تولد در میان نوزادان متولد شده از مادران وگان در مقایسه با نوازادان مادران همه چیزخوار در مطالعه ما، مشاهدات ما را تقویت می کند که مادران وگان ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تولد نوزادان کم وزن باشند."

تحقیقات قبلی نشان داده است که میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند به حفظ یک بارداری سالم کمک کنند.مطالعات قبلی همچنین گزارش داده اند که گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند خطر سقط جنین را در زنان افزایش دهند.

نتایج این مطالعه اکنون در مجله Acta Obstetricia Et Gynecologica Scandinavica در دسترس است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/feb/pre-eclampsia-can-be-triggered-by-vegan-lifestyle.html